سبد خرید

حسابداری پیمانکاری چیست؟ بررسی کامل آن

حسابداری پیمانکاری چیست؟ بررسی کامل آن
در این پست می‌خوانید:

حسابداری پیمانکاری جز قوانین حسابداری به حساب می آید. در ابتدا اگر می خواهید بدانید که حسابداری پیمانکاری چیست در ابتدا باید با واژه پیمانکار آشنا شوید. امروز می توانیم شاهد این موضوع باشیم که پیمانکار و شرکت پیمانکاری در کسب و کارهای امروزی به عنوان امری شناخته شده تبدیل شده اند.

پیمانکار نیز شخصی حقیقی و حقوقی است که دارای مسئولیت هایی نیز می باشد. شرکت پیمانکار نیز بیشتر در قرار داد ها با اشخاص حقیقی و حقوقی و فعالیت هایی مانند تهیه حمل و باربری و نصب و ساخت و اجرا سروکار دارد. شرکت های پیمانکاری نیز می توانند با توجه به تجربه و توان مالی و منابع نیروی انسانی روند انجام پروژه های مختلف را نیز قبول نمایند. در این مقاله ما قصد داریم حسابداری پیمانکاری را بررسی کنیم و جزییاتش را نیز مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتها همراه ما باشید تا در این خصوص نکاتی را خدمت شما عزیزان مطرح سازیم.

حسابداری پیمانکاری به چند دسته تقسیم می شوند؟

حسابداری پیمانکاری به 11 دسته بندی تقسیم می شود. می توانیم به ساختمان و راه و ترابری و صنعت و معدن و تاسیسات و تجهیزات و کشاورزی و آب و مرمت آثار باستانی و کاوش های زمینی و ارتباطات و نفت و گاز و نیرو اشاره داشته باشیم.

در بستن تمامی انواع قرار دادهای پیمانکاری نیز می توانیم انواع آن را در نظر بگیریم. قرار دادهای پیمانکاری نیز به موارد مختلف از جمله نوع شرکت ها و فعالیت های آن و نوع پروژه و نحوه پرداخت هزینه ها بستگی دارد. به عنوان یک حسابدار نیز در خصوص انواع مربوط به قرار دادهای حسابداری پیمانکاری می توانیم انواع قرار دادها را در نظر بگیریم.

انواع قرار دادهای مربوط به حسابداری پیمانکاری چه هستند؟

انواع مربوط به قرار دادهای حسابداری پیمانکاری شامل قرار دائمی مثل قرار داد های سریالی، قرار دادهای با قابلیت تغییر و قرار دادهایی با دوره زمانی محدود هستند. در ادامه نیز می توانیم به قرار دادهای سنجشی و قرار دادهای مدیریتی و قرار دادهای مدیریت پروژه و قرار دادهای طراحی و ساخت و قرار داد های ساخت و توسعه اشاره داشته باشیم.

حسابداری پیمانکاری
بررسی حسابداری پیمانکاری و درصد پیشرفت کار

در خصوص اینکه بتوانید روش درصد پیشرفت کار در حسابداری پیمانکاری را بشناسید باید انواع قرار داد را نیز بشناسید. در روش مربوطه پیمانکار موظف خواهد بود که لیستی از مخارج و هزینه های مربوطه را در بازه های زمانی مشخص به روسای خودشان ارائه دهند. در طول این مدت نیز درصد مشخصی از کار به طور کلی باید انجام شده باشد. تعداد اقساط را نیز می توانیم به صورت توافقی کم و یا زیاد در نظر بگیریم.

در این روش نیز مقدار پیشرفت کار و رسیدن آن به درصد های مشخصی از اتمام پروژه و لیست هزینه ها و صورت و ضعیت پروژه نیز به طور کامل باید به کارفرما و یا روسا داده شود.

می توانیم سود ناخالصی پیمانکار را هم در پایان هر دوره مالی برای هزینه ها در نظر بگیریم. در این نوع قرار داد نیز کارفرما باید متعهد شود که هزینه ها را مطابق با نرخ های توافق شده در قرار داد موجود پرداخت نماید.

مشاهده پکیج آموزش مالیات

اگر به دنبال آموزش مالیات از صفر تا صد میگردی میتونی پکیج آموزش مالیات ما پیشگام ویستا پژوه رو بررسی کنید.

بررسی حسابداری پیمانکاری به روش تکمیل شده

در خصوص حسابداری پیمانکاری به روش کار تکمیل شده، در آمد و سود ناخالص پیمانکار به طور یکباره نیز به کارفرما ارائه داده شده و از او دریافت خواهد شد. دریافت کلیه هزینه ها نیز می تواند پس از اتمام پروژه و یا انجام بخش عمده ای از آن صورت خواهد گرفت. مخارج مربوطه نیز پس از امضای قرار داد محاسبه خواهد شد و با تکمیل آن نیز پایان می یابد. مزیت این روش را نیز می توانیم به این گونه در نظر بگیریم که سود ناخاص پیمانکار زمانی تعیین می شود که پروژه اتمام پیدا کرده باشد.

بررسی نحوه انجام حسابداری در خصوص انواع قرار داد های پیمانکاری

کلیه ی پیمانکاران و کارفرماها باید با یکدیگر در خصوص نحوه پرداخت هزینه ها به طور کامل توافق نمایند. حسابدار نیز باید به تنهایی امور مالی و معاملات و مخارج و هزینه ها را بررسی نماید. در این توافق نیز پیمانکار و کارفرما روی انتخاب روش حسابداری شرکت های پیمانکاری به طور کامل تاثیر گذار خواهند بود.

بررسی روش های انجام حسابداری در حسابداری پیمانکاری

اولین مورد در این خصوص حسابداری پیمانکاری ساختمان است. در خصوص مورد بعدی می توانیم به حسابداری پیمانکاری طرح های عمرانی و حسابداری پیمانکار پروژه و حسابداری پیمانکری خدماتی اشاره داشته باشیم.

در کل باید در نظر داشته باشید که قوانین حسابداری پیمانکاری باید به صورت کاملا کارآمد و موثر نیز باشد. بنابراین اهمیت این مورد را نیز باید در نظر بگیریم که حسابدار مربوطه باید دو روش درصد پیشرفت کار و کار تکمیل شده را برای انواع قرار داد ها استفاده نماید. به هیچ عنوان نیز نباید تغییراتی در روش های محاسبه و امور ملی در شرکت های پیمانکاری در وسط پروژه انجام شود.

بررسی وظایف مربوط به حسابداری پیمانکاری

به طور کلی حسابدار مربوط به شرکت های پیمانکاری باید متناسب با اندازه و کلیه سطوح شرکت و ظایف مشخصی را نیز دنبال کند. انجام امور اولیه حسابداری و رسیدگی به حساب های مالی را نیز می توانیم جز موارد پایه در خصوص کارهایی که باید حسابداران پیمانکاری انجام دهند در نظر بگیریم و باید به این مورد نیز توجه داشته باشیم چون از اهمیت بالایی برخوردار است و توجه به آن نیز خالی از لطف نخواهد بود. تمامی صورت های مالی پروژه ها باید به طور کامل تهیه شود. ارائه کردن لیست بدهکاران و بستانکاران نیز بر اساس تفکیک پروژه باید انجام گیرد.

نتیجه گیری

در این مقاله ما حسابداری پیمانکاری را بررسی کردیم و جزییاتش را نیز مورد بررسی قرار دادیم. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حسابداری پیمانکاری یکی از مشاغلی است که افراد حسابداری در شرکت های پیمانکاری می توانند مشغول به کار شوند. وظایف مختلفی را نیز می توانیم برای این دسته از افراد در نظر بگیریم. البته باید در نظر داشته باشید که آنها باید به وظایف خودشان به درستی عمل کنند چون محاسبات زیادی را دربر خواهند گرفت.

دیدگاه‌ها ۰