سبد خرید

کد حوزه مالیاتی چیست؟

کد حوزه مالیاتی چیست؟
در این پست می‌خوانید:

کد حوزه مالیاتی معمولا کد حوزه و اداره ای که مودی مشمول پرداخت مالیات در پرونده مالیاتی باشد. و دارای اطلاعات مورد نیاز هنگام ثبت اظهار نامه نیز است و باید به این مورد توجه داشته باشید چون از اهمیت بالایی برخوردار است و توجه به آن نیز خالی از لطف نخواهد بود. در این مقاله نیز ما می خواهیم کد حوزه مالیاتی را به خوبی بررسی کنیم و جزییاتش را نیز مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتها همراه ما باشید تا در این خصوص نکاتی را خدمت شما عزیزان مطرح سازیم.

بررسی جزییات مربوط به کد حوزه مالیاتی

مودیانی که مشمول پرداخت مالیات هستند،  با توجه به این که قانون مالیات های مستقیم وجود دارد، هر ساله و در برخی موارد، به صورت فصلی باید نسبت به خود اظهاری مالیاتی اقدامات لازم را انجام دهند و مالیات متعلقه را پرداخت نمایند. البته باید در نظر داشته باشید که هنگامی که شخص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات است، به قصد ثبت اظهار نامه مالیاتی خودش باید جهت خود اظهاری مالیاتی اقداماتی را نیز انجام دهد. در این صورت فرد مورد نظر نیاز به یک سری اطلاعات خصوصی نیز دارد.

اطلاعاتی مورد نیاز برای ثبت اظهار نامه نیز، کد واحد مالیاتی برای اغلب مودیان است، در این خصوص باید بدانید که برخی افراد هنوز هستند که اطلاعی در مورد نحوه دریافت کد واحد مالیاتی نمی دانند و نمی توانند چگونه کد مربوطه را استعلام بگیرند. همچنین باید در نظر داشته باشید که اگر کد حوزه مالیاتی وجود نداشته باشد، ثبت خود اظهاری نیز ناقص صورت خواهد گرفت و برای مودی نیز این گونه است. البته باید بدانید که به علت عدم پرداخت مالیات متعلقه در صورتی که سر موقع پرداخت نشود می تواند باعث جریمه نیز شود. به همین جهت باید نسبت به نحوه دریافت و استعلام این کد اقدامات ضروری نیز انجام گیرد و باید به آن نیز توجه داشته باشید.

نحوه دریافت کد حوزه مالیاتی چگونه است؟

در خصوص نحوه دریافت کد حوزه مالیاتی باید در نظر داشته باشید که هر مودی حقوقی و حقیقی  که مشمول مالیات هستند و قصد ثبت اظهارنامه مالیاتی دارند، نیاز به یک سری کد واحد مالیاتی نیز هستند. در این حالت باید نسبت به ثبت اظهار نامه اقدامات لازم نیز انجام شود و به همین جهت مالیات متعلقه باید انجام گیرد. همچنین برای دریافت کد حوزه مالیاتی باید عبارت سایت سامانه مودیان مالیاتی را در اینترنت جست و جو کنید تا وارد یک صفحه شوید. در این صفحه می توانید به سراغ گزینه ثبت نام بروید و یا نام پیش ثبت نام الکترونیک نیز در آن جا وجود دارد. از این به بعد وارد مراحل دریافت کد مالیاتی نیز خواهید شد. سپس کودی مالیاتی می تواند به عنوان یک شخص حقیقی و یا حقوقی نیز تعیین گردد. در مرحله  ای دیگر باید شماره ملی شخص حقیقی و یا شناسنامه ملی شخصی حقوقی به همراه کد فراگیر اتباع وارد شود و پس از وارد سازی تصویر امنیتی گزینه ورود به ثبت نام باید انتخاب شود و شما نیز باید به آن توجه داشته باشید چون از اهمیت بالایی برخوردار است و توجه به آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

سپس در مرحله بعدی از مراحل مربوط به نحوه دریافت کد حوزه مالیاتی نسبت به گزینه های موجود باید گزینه پیش ثبت نام جدید را انتخاب کنید تا به طور کامل به مرحله بعد هدایت شوید و باید به این مورد نیز توجه داشته باشید.

در اینجا باید کد پستی محل اقامت و شماره خود را بعد از وارد کردن تصویر امنیتی انجام دهید سپس باید به سراغ گزینه پیش ثبت نام جدید بروید تا نام کاربری به همراه رمز ورود به سامانه برای شما ارسال گردد.

بعد از انجام آن با انتخاب یک سری نوشته قرمزی رنگ می توانید نقص های مربوط به پرونده مالیاتی خود را درسازمان امور مالیاتی مربوطه برطرف سازید و به مرحله بعدی بروید.

سپس در مرحله بعد باید نقشه ای پیدا کنید و موقعیت جغرافیایی خودتان را بر روی این نقشه حهت تعیین کد واحد مالیاتی تایید کنید و باید در نظر داشته باشید که این مورد باید با دقت بالایی انجام شود.

سپس در این بخش باید اطلاعات مورد به نوع صنف و نوع شغل و سایر موارد وارد شود و بعد به مرحله بعدی بروید.

در این حالت می توانید نحوه دریافت کد حوزه مالیاتی و وضعیت مالیات بر ارزش افزوده را مشخص نماید و به قسمت بعدی بروید.

حال اطلاعاتی به شما نشان داده می شود که در صورتی که با آنها مواقت کنید می توانید به مرحله بعدی بروید.

حال کد مربوطه برای شما نمایش داده خواهد شد.

 

همچنین بخوانید : مالیات به زبان ساده

 

نتیجه گیری

در این مقاله ما کد حوزه مالیاتی را بررسی کردیم و جزییاتش را نیز مورد بررسی قرار دادیم. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که کد حوزه مالیاتی مورد مهمی در خصوص موارد مربوط به مالیات است.

دیدگاه‌ها ۰