سبد خرید

آموزش حسابداری حقوق و دستمزد بطور کامل

آموزش حسابداری حقوق و دستمزد بطور کامل
در این پست می‌خوانید:

افراد برای اینکه بتوانند از نظر مالی مستقل باشند و امورات زندگی خود و خانواده خود را بگذرانند در شغل های مختلف وظایفی را برعهده می گیرند. قطعاً به ازای کاری که انجام می شود فرد مورد نظر بسته به توافقاتی که می کنند حقوق و دستمزدی را دریافت می کنند. بحث حسابداری حقوق و دستمزد در تمامی کسب و کارها چه بزرگ و چه کوچک از اساسی ترین مواردی است که با تمام دقت باید انجام شود. آیا حسابداری حقوق و دستمزد کار دشواری است؟ مسلماً حساب و کتاب دستمزد کارکنان به خصوص زمانی که تعداد کارمندان زیاد باشند نیاز به صبر و دقت زیاد دارد.حسابداری حقوق

 

حسابداری حقوق و دستمزد یعنی چه؟

از اساسی ترین عایدی که کارمندان یک شرکت می توانند داشته باشند در کنار خدمات دیگری که وجود دارد بحث پرداخت حقوق و دستمزد است. بنا به توافق های اولیه بین کارمند و کارفرما معمولاً حقوق ها به صورت یک ماهه به هر شخص داده می شود. مسئول امور مالی موظف است تمامی کارکردهای پرسنل را با محاسبه ساعت ورود و خروج کارمند به شرکت محاسبه و به اندازه همان حقوق ها را به صورت فیش حقوقی به آن ها پرداخت نمایند. همچنین باید تمامی سندها و اطلاعاتی که مربوط به پرداخت هزینه حقوق ها انجام شده شده در دفاتر حسابداری ثبت و ضبط گردد. همچنین باید این اعداد و ارقام از نظر مالیاتی هم مورد حساب و کتاب قرار بگیرد. در صورتی که از مالیات ها هیچگونه اطلاعاتی ندارید پیشنهاد می کنیم حتما دوره آموزش مالیات ما را مشاهده کنید.

لیست حقوق و دستمزد

لیست حقوق و دستمزد در واقع عایدی کارمند در یک دوره مشخص و برابر به ازای خدمتی که در جهت پیشبرد کسب و کار کرده است خواهد بود. دوره تعیین شده کاملاً توافقی بوده و تمامی کارکرد کارمندان که اغلب بر اساس ساعات کارکرد برآورد می شود را محاسبه می کنند. دوره های معین می تواند روزانه، هفتگی و یا ماهانه باشد که در یک تاریخ معین به اندازه ساعات کارکرد وجه پرداخت می شود.

حسابداری حقوق و دستمزد

منظور از دستمزد واقعی و اسمی چیست؟

نرخ حقوق و دستمزد نیز مانند بسیاری از نرخ های موجود در بازارها طبق قاعده و قانون و استانداردها تأیین شده و تصفیه کننده بازار کار به حساب می آید. سیستم های حسابداری مجود در اغلب شرکت ها معمولاً حقوق و دستمزدها را به دو صورت محاسبه می کنند:

دستمزد به صورت اسمی

مقدار پولی است که بسته به کارکرد یک نیروی کار به آن پرداخت می شود.

دستمزد به صورت واقعی

دستمزد واقعی به طور کلی قدرت خرید یک نیروی کار را بیان می کند. همچنین آن را به صورت نسبت دستمزد اسمی به سطح عمومی قیمت ها می سنجند.

دستمزد ها در کل دنیا رایج ترین راه برای پرداخت به و ادای دین کارفرما به کارمندان نسبت به خدمتی که در شرکت انجام داده اند است. مبنای محاسبه حقوق و دستمزد نیز ساعات کار بوده و در بیشتر مواقع کارمندان به صورت ماهانه حقوق دریافت می کنند.

حسابداری دستمزد

حسابداری حقوق و دستمزد

فرایند محاسبه حقوق و دستمزد با ارائه تمامی اطلاعات مربوطه از جمله تعداد ساعات کار کارکنان به واحد حسابداری آغاز می شود. حسابداران نیز با استفاده از فرمول جهت محاسبه حقوق و دستمزد و آخرین نرخ دریافتی حقوق برای هر کارمند دستمزد جداگانه ای را در لیست وارد می کند. سپس برای تمامی کارمند فیش حقوقی تهیه و صادر می شود. سعی کنید برای محاسبه لیست حقوق و دستمزد از سیستم های حسابداری معتبر استفاده کنید تا این کار با دقت و سرعت بیشتری انجام گردد. همچنین می توان این کار را به صورت دستی نیز انجام داد اما قطعاً زمان بیشتر و کیفیت پایین تری خواهد داشت.

چه مواردی را می توان به حقوق و دستمزد اضافه کرد؟

اصلی ترین کار حسابدار در یک سازمان در واقع محاسبه درآمد کارمندان آن موسسه در طول یک دوره معین است. بنابراین باید تمامی ساعات کار یک فرد به علاوه ساعات اضافه کاری و… به طور کامل بررسی و دقیق مشخص شده و پرداخت شود. علاوه بر کارکرد کارمندان موارد دیگری نیز وجود دارد که برخی از آن ها بسته به استانداردهای تأیین شده و به اصطلاح قانونی باید به حقوق نهایی اضافه شود.  همچنین در برخی از موارد نیز کارفرما تعرفه و عیدی و سنواتی را خود ایجاد کرده است که موظف به پرداخت آن ها نیز خواهد بود. برخی از مواردی که باید هنگام پرداخت حقوق در نظر گرفته شود:

  • حقوق خوار و بار و کارگری، مسکن و اولاد
  • مزایا متفرقه و غیرنقدی کارفرما
  • ایاب و ذهاب
  • کسر مالیات
  • سود سالانه به همراه دستمزد ناخالص، حقوق، پاداش و…
  • حق بیمه و برنامه های پس انداز

ثبت سند حقوق و دستمزد

چگونگی ثبت سند حقوق و دستمزد

معمولاً در پایان هر ماه و به عنوان آخرین سند آن ماه مهم ترین سند حسابداری یعنی حقوق و دستمزد کارمندان ثبت و نگهداری می شود. پس از محاسبه حقوق و دستمزد حسابدار می تواند سند آن را نیز وارد نرم افزارهای حسابداری نماید. حقوق و دستمزد در واقع حکم هزینه را برای شرکت دارد. بنابراین اکثر سندهای آن در سمت بدهکار و هزینه حقوق کارمندان بدهکار می شود. باید توجه داشته باشید که نام شخص باید برای هر فرد تعریف شده و در باکس مخصوص مشخص شود. همچنین طرف بستانکار آن نیز جاری کارکنان و بیمه و مالیات قرار می گیرد.

مساعده و یا علی الحساب به عنوان کاهنده حقوق و دستمزد

مساعده و یا علی الحساب از جمله مواردی است که از جمله کسورات حقوق و دستمزد محسوب می شود. مساعده در واقع بخشی از حقوق کارمندان است که کارفرما پیش از تاریخ منظور شده آن را به صورت پیش پیش پرداخت می کند. بنابراین مساعده بر روی میزان هزینه حقوق و در نتیجه ثبت سند حسابداری آن اثری ندارد. حسابداری که حقوق فردی که مساعده دریافت کرده است را انجام می دهد باید بداند که با دریافت مساعده طی سندی پرداخت را بدهکار کرده است.

کلام پایانی

حسابداری حقوق و دستمزد از اصلی ترین بخش ها و ظیفه حسابداران به شمار می رود. ثبت اولیه و همچنین وارد کردن سندهای مربوط به حقوق در سیستم کار حساس و دقیقی است. بنابراین بهتر است زمان انجام این کار تمام حواس خود را به کار بگیرید تا حق کسی ضایع نشود. جهت محاسبه حقوق و دستمزد از فرمول های مخصوصی که استانداردهای حسابداری آن ها را تعریف کرده اند استفاده کنید. سپس می توانید به کمک اعداد و ارقام به دست آمده سندهای مربوطه را ایجاد کنید. حقوق و دستمزد برای سازمان به عنوان هزینه تلقی شده و تمامی حقوق ها تحت عنوان هزینه با تعریف نام شخص در طرف بدهکار سند درج خواهد شد.

دیدگاه‌ها ۰