سبد خرید

استاندارد های حسابداری چیست؟ بررسی اصول حسابداری

استاندارد های حسابداری چیست؟ بررسی اصول حسابداری
در این پست می‌خوانید:

استاندارد های حسابداری چیست؟
آموزش تهیه ی صورت های مالی با استاد محمد قبول
آیا با اصول و استانداردهای حسابداری آشنا هستید؟ استانداردها چه کاربردی دارند؟ استانداردهای حسابداری توسط هر شخصی قابل فهم است و یا تخصص خاصی می خواهد؟ همان طور که متر برای اندازه گیری متراژ و کیلومتر برای اندازه گیری طول مسیر یک معیار واحد در کل دنیا محسوب می شود بنابراین استاندارها نیز همان گونه هستند. داشتن قاعده و قانون در حسابداری نیز برای اینکه آمار و ارقام و نتیجه گیری ها در ایران و آمریکا یکسان باشد باید از استانداردهای حسابداری استفاده شود. قطعاً در غیر این صورت صورت های مالی نه تنها میان دو کشور بلکه بین دو شرکت در داخل یک کشور نیز قابلیت مقایسه و رسیدگی نخواهند داشت.

اصول حسابداری

منظور از استاندارد های حسابداری بین الملل چیست؟

همان طور که از اسم این استانداردها پیداست، استانداردهای حسابداری بین الملل در اکثر موارد و بندها در تمام کشورهای دنیا یکسان هستند. گاهی اوقات برخی از کشورها بسته و قانون های خاصی که دارند در موارد بسیار جزئی استانداردهای منحصر به فرد خود را نیز دارند. تمامی کشورهای دنیا این استانداردها را قبول داشته و طبق همان حسابداری شرکت های خود را انجام می دهند. کسانی که شرکتی تأسیس کرده اند و نیاز به کار حسابداری دارند حدالامکان باید تمامی استانداردهای حسابداری را بشناسد. همچنین بتوانند آن ها را در سیستم های مخصوص پیاده سازی و اعمال نمایند.

رعایت تمامی اصول و استانداردهای حسابداری الزامی بوده و حسابدار یک شرکت باید کارهای خود را طبق استانداردهای بین الملل پیش ببرد. می توان گفت استانداردهای حسابداری یک سری رویه و روش هایی هستند که راه را برای حسابدار روشن تر و حد و حدود ها را مشخص می کنند. بدون وجود این استانداردها بدون شک برای محاسبه فرد دچار سردرگمی و به بیراهه کشیده خواهد شد. حسابدار برای اینکه بتواند یک گزارش صورت های مالی منسجم و طبق قاعده و قانون و چارچوب به مدیر عامل تحویل دهد باید از اصول و استانداردها کمک بگیرد.

گزارشی قابل قبول و قابل رسیدگی همچنین قابل مقایسه است که چارچوب ها و بایدها و نبایدهای موجود در استانداردها را رعایت کرده باشد. هر چند استانداردهای بین الملل به صورت واحد و در تمام کشورها یکسان است اما برخی از کشورها بنا به سیاست هایی که دارند آن را کمی تغییر می دهند. لازم به ذکر است که تغییر ایجاد شده در یک کشور خاص صرفاً برای خود کشور خواهد بود و تقلیدی نیست. نهایتاً اساس و کار و گزارش حسابداری در تمام دنیا به یک شکل است. بنابراین اگر دنبال حسابداری و شغل های مرتبط با آن هستید سعی کنید این استانداردها را بشناسید و در کارها از آن ها استفاده نمایید.

استانداردهای حسابداری دولتی چه اهمیت و کاربردی دارد؟

معیارها و ویژگی های استانداردهای حسابداری دولتی

کسانی که در حسابداری بخش دولتی مشغول به کار هستند باید استانداردهای حسابداری دولتی که شامل قانون و دستورالعمل های مربوط به حسابداری دولتی می شوند را رعایت کنند. حسابداری دولتی نیز برای اینکه بتواند به صورت یک زبان واحد با دیگر سازمان های دولتی صحبت کند نیاز به استانداردهای ویژه خود خواهد داشت. شرکت ها و موسسه های دولتی که از استانداردهای دولتی مشترک استفاده نکنند در واقع مدارک و اسناد معتبر و قابل قیاص ندارند.

داشتن استانداردهای حسابداری دولتی یکسان نه تنها گزارش صورت های مالی را به کارفرما بلکه در زمان حسابرسی نیز کار آسان تر خواهد شد. بنابراین وجود استانداردهای حسابداری در هر بخشی از مهم ترین مواردی است که می تواند به کار حسابدار و تهیه گزارش او نظم ببخشد.

معیارها و ویژگی های استانداردهای حسابداری دولتی

استانداردهای حسابداری دولتی چه اهمیت و کاربردی دارد؟

اساسی ترین کاربرد استانداردهای حسابداری دولتی منسجم و یکپارچه کردن گزارشات صورت های مالی به استفاده کنندگان درون سازمانی و بیرون سازمانی است. علاوه بر این ها استانداردهای حسابداری دولتی در موارد زیر نیز کاربرد دارد:

  • ارتقاء نظم مالی
  • جلوگیری از هر گونه تحریف و سوء استفاده مدیریت و سایرین
  • بالا بردن کیفیت و نحوه گزارشگری مالی داخلی و خارجی سازمان های دولتی
  • به کارگیری رویه های درست و به جا گزارشگری مالی
  • به کارگیری راهبری مناسب و مطلوب در بخش های عمومی سازمان
  • اعمال مبانی اقتصادی و حسابداری بازرگانی برای یکسان سازی گزارشگری مالی دولت ها
  • بالا بردن بهره وری (افزایش کارایی و اثربخشی) در حسابرسی

بنابراین وجود این استانداردها بسیار ضروری و کمک کننده هستند. استانداردهای حسابداری برای سازمان ها و ارگان های خصوصی نیز چنین کاربردهایی را دارد و تنها در برخی مسائل تفاوت جزئی دارند. مالیات بر ارزش افزوده در شرکت های خصوصی دارای فرایند محاسباتی راحت تری خواهد بود و این خود یکی از تفاوت ها به شمار می رود.

همچنین بخوانید : آموزش مالیات از صفر تا صد

استانداردهای حسابداری ایران و دیگر کشورهای جهان یکسان است؟

تمامی شرکت های بین المللی برای تهیه گزارشگری صورت های مالی خود باید از استانداردهای بین الملل تبعیت کنند. قطعاً تمامی ماده های این استاندارد برای همه کشورها قابل قبول و پذیرفته شده هستند با این وجود گزارش های مالی در سرتاسر دنیا قابل مقایسه و رسیدگی خواهد بود. هر چند معیارها یکسان است اما بسته به نوع حکومت و قوانین کشور برخی استانداردها توسط نهاد خاصی دستخوش تغییرات می شوند. سازمان حسابرسی در ایران از جمله نهادهایی است که استانداردهای حسابداری را تدوین و اعلام می کنند.

ممکن است اگر استانداردهای حسابداری ایران را با سایر کشورها مقایسه کنیم در موارد بسیار کم تفاوت هایی وجود داشته باشد.

استانداردهای حسابداری ایران و دیگر کشورهای جهان یکسان است؟

وجود استانداردهای حسابداری بین الملل چه مزایایی دارد؟

هدف اصلی استانداردهای بین الملل (IFRS) تهیه صورت های مالی است که تمامی کشور آن را قبول داشته و بپذیرند. وجود چنین استانداردهای نظم و یکپارچگی خاصی به گزارشات صورت های مالی می دهد همچنین آن ها را برای تمامی استفاده کنندگان در سراسر دنیا قابل فهم و قابل اتکا می کنند. هم اکنون برخی از مهم ترین کاربردهای استانداردهای حسابداری بین الملل را بیان می کنیم:

  • تسهیل در ایجاد بورس های منطقه ای و حتی در سطح بین الملل
  • برقراری ارتباط آسان تر بین شرکت های داخلی و خارجی
  • امکان جذب سرمایه های در سطح کلان خارجی
  • تسهیل در انجام حسابداری شرکت های بین المللی و یا چند ملیتی
  • افزایش سرمایه گذاری و کاهش هزینه ها با اعمال درست استانداردهای حسابداری

استاندارد های حسابداری

کلام آخر

استانداردهای حسابداری بین الملل به طور کلی مانند خط کش برای اندازه گیری می مانند. حسابداران با به کارگیری این استانداردها می توانند گزارشات مالی قابل اندازه گیری و قابل مقایسه در سطح بین الملل ارائه دهند. هر چند استانداردهای حسابداری در سراسر دنیا یکسان است اما برخی کشورها از جمله ایران بنا به قوانین و سیاست برخی از آن ها را تغییر داده اند. سازمان حسابرسی در ایران وظیفه تدوین استانداردهای حسابداری را برعهده دارد. بدون وجود این استانداردها قطعاً کار حسابداران مشکل و همچنین یکسان سازی و قابلیت رسیدگی و حسابرسی گزارش های مالی نیز دشوار خواهد شد.

 

دوره ی مباحث کاربردی مالیات با استاد احمد غفارزاده و استاد محمد قبول

دیدگاه‌ها ۰