سبد خرید

آموزش حسابداری از پایه + بررسی کامل انواع آن

آموزش حسابداری از پایه + بررسی کامل انواع آن
در این پست می‌خوانید:

حسابداری یکی از کاربردی ترین رشته ها در هر شغلی است و در واقع یک سیستم اطلاعاتیست جهت تبدیل داده های مالی به اطلاعات مالی. لازم است تا مدیران شرکت ها با مفاهیم حسابداری و گرایش های مختلف آن آشنا باشند تا با آگاهی بیشتری نسبت به این موضوع بتوانند مسائل مختلف این حوزه را مدیریت کنند. پیشگام کنفرانس قصد دارد تا در این مقاله به آموزش حسابداری از پایه بپردازد و شما را با مفاهیم مختلف این حوزه آشنا کند.

همانطور که پیش تر ذکر شد حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است و ثبت رویدادهای مالی یکی از فعالیت های ثابت هر حسابدار است. امروزه بخش بزرگی از این اطلاعات در بستر ابزار IT و با کمک نرم افزارهای مختلف حسابداری انجام می شود و موجب می شود تا هر شرکت یک پایگاه داده از اطلاعات مالی شرکت در اختیار داشته باشد.

علاوه بر ثبت سیستمی داده های حسابداری در هر شرکت، به دلیل قوانین مالی و مالیاتی موجود در کشور، لزوم وجود ثبت اسناد به صورت دستی در دفاتر قانونی مانند دفتر روزنامه و دفتر کل نیز انکار ناپذیر است که در مقالاتی جداگانه توضیحات بیشتری در خصوص این دفاتر نیز بیان خواهیم نمود.

 

با توجه به حوزه های کاری موجود برای حسابداران ؛ این رشته به 5 گرایش اصلی تقسیم می شود:

حسابداری مالی

یکی از عام ترین گرایش های حسابداری ، گرایش مالی است به طوریکه هر شرکتی با هر زمینه فعالیتی نیاز به یک حسابدار مالی خواهد داشت. از جمله فعالیت های یک حسابدار مالی می توان به :

  1. انجام محاسبات مالی
  2. تهیه صورت های مالی
  3. ارائه لیست حقوق
  4. ارائه لیست بیمه
  5. اموال
  6. خزانه داری
  7. ارائه لیست اظهارنامه مالیاتی در شرکت های کوچک

حسابداری صنعتی

معمولا در شرکت های تولیدی و بازرگانی جهت محاسبه بهای تمام شده نیاز به یک حسابدار صنعتی می باشد که در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص محاسبه بهای تمام شده خواهیم پرداخت.

در قیمت گذاری همه محصولات معمولا دو نگاه کلی وجود دارد:

  1. هزینه محور (cost base): در این روش مبنای محاسبه قیمت ، بهای تمام شده محصول است.
  2. بازار محور (market base): در این روش نیز قیمت تمام شده با توجه به بازار رقبا و قیمت ارائه محصول یا خدمات سایر رقبا در بازار تعیین می شود.

با توجه به شرایط تولیدکنندگان در داخل کشور ، روش بازار محور روش مناسبی برای تعیین قیمت نمی باشد و شرکت ها معمولا از روش هزینه محور به تعیین بهای تمام شده محصولات و خدمات خود می پردازند.

حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی

بعد از به ثبت رساندن شرکت لزوم حضور یک حسابدار مالیاتی غیر قابل انکار است، البته در شرکت های کوچک وظایف مربوط به حسابدار مالیاتی را معمولا حسابدار مالی انجام می دهد. در هر صورت محاسبه و ارائه اظهارنامه های مالیاتی جزء جدایی ناپذیر در شرکت هاست. به طور کلی پس از به ثبت رسیدن شرکت با 4 نوع مالیات روبرو می شود:

  1. مالیات عملکرد (سالانه)
  2. مالیات ارزش افزوده (ارائه گزارش به صورت فصلی)
  3. مالیات حقوق (ارائه ماهانه)
  4. مالیات تکلیفی قراردادهای خاص با اشخاص حقیقی

در صورتی که از مالیات ها هیچگونه اطلاعاتی ندارید پیشنهاد می کنیم حتما دوره آموزش مالیات ما را مشاهده کنید.

حسابداری دولتی

همانطور که از نام این گرایش پیداست، حسابداری که در این گرایش تخصص دارد وظیفه انجام عملیات حسابداری در سازمان های دولتی را برعهده دارد، از جمله:

  • بررسی اسناد مالی برای ارائه به دولت
  • بازرسی حساب های مالیاتی برای تایید صحت آن ها
  • برنامه ریزی و تصمیم گیری درمورد کنترل بودجه
  • و …

حسابرسی

سازمان حسابرسی یکی از سازمان های زیرمجموعه دولت است و حسابدارانی که به این گرایش علاقه مند هستند می بایست در آزمون سازمان حسابرسی پذیرفته شوند و سپس می توانند با عنوان حسابدار رسمی و با دریافت مهر حسابرسی کار خود را آغاز کنند.

یک حسابرس وظیفه اعتبار بخشی به صحت انجام چرخه حسابداری و صورت ها و گزارشات مالی را دارد.

همه شرکت ها نیاز به حسابرسی دارند اما تنها شرکت هایی الزام به این کار دارند که دارای فروش حداقل 8 میلیارد تومان باشند.

گزارش های حسابرسی 4 نتیجه دارند:

  1. مقبول : شرکت دارای ایرادات جزئی است.
  2. مشروط : شرکت دارای ایرادات مهم تری است که از اصول حسابداری منحرف شده است.
  3. مردود : در صورتی که ایرادات گزارش های حسابداری از حد مهم رد شده باشد و قابل اتکا نباشد توسط حسابرس مردود اعلام می شود.
  4. عدم اظهارنظر: یعنی عدم همکاری شرکت در ارائه اطلاعات، پیشنهاد پرداخت رشوه و … که از نظر سازمان مالیاتی علی الراس اعلام می شود.

سمینار تهیه ی صورت های مالی با استاد محمد قبول

دوره ی مباحث کاربردی مالیات با استاد احمد غفارزاده و استاد محمد قبول

دیدگاه‌ها ۰