سبد خرید

نحوه محاسبه مالیات دستگاه های کارتخوان

نحوه محاسبه مالیات دستگاه های کارتخوان
در این پست می‌خوانید:

مالیات دستگاه های کارتخوان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که پس از آمدن قانون پایانه‌های فروشگاهی در سال 1398 از مجلس، به موضوع بسیار مهمی تبدیل گشت. در این قانون، سازمان امور مالیاتی مکلف شد تا با تعیین مهلت 1 ساله برای اتصال تمامی کارتخوان‌ها و پایانه‌های فروشگاهی به سامانه امور مالیاتی و شناسه دار کردن آن‌ها، وضعیت این نوع دستگاه‌ها را ساماندهی کند. در ادامه این مقاله با ما باشید تا بیشتر راجع به این موضوع صحبت کنیم.

آموزش سامانه ی مؤدیان و پایانه های فروشگاهی با استاد محمد قبول
مالیات دستگاه های کارتخوان چیست؟

مالیات دستگاه های کارتخوان چیست؟

مالیات دستگاه های کارتخوان چگونه است؟ همانطور که می‌دانید، امروزه کارتخوان‌ها و پوزهای بانکی، از جمله وسایلی هستند که فروشندگان برای دریافت وجه از مشتریان خود از آن استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها می‌توانند مبلغ موردنظر را از حساب بانکی مشتری به فروشنده منتقل کرده و برای ثبت میزان فروش، ارائه رسید و غیره نیز استفاده شوند. اما کسانی که دارای دستگاه‌های کارتخوان هستند، می‌بایست مالیات بپردازند؟ در پاسخ باید به صورت کوتاه گفت بله.

منظور از مالیات دستگاه های کارتخوان، قانونی است که در این زمینه برای اتصال دارندگان آن به سامانه مالیاتی وضع شده است. به این نکته توجه کنید که این نوع مالیات، نوع خاص و جداگانه‌ای از مالیات نیست بلکه یک تکلیف بر عهده مودیان دارای کارتخوان بوده تا تمامی درگاه‌های پرداخت و درآمدی خود، از جمله کارتخوان‌ها و پوزهای بانکی را به پرونده مالیاتی خود متصل کنند. در صورت عدم انجام این کار، جریمه‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

مالیات دستگاه های کارتخوان یکی از موضوعاتی است که همه کسب‌و‌کارها باید به آن توجه کنند. در این خصوص همچنین باید گفت در سال 1398، مجلس شورای اسلامی قانونی به نام ” قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان” را تصویب کرده بود که به بانک مرکزی، اختیار تخصیص یک شناسه یکتا به هر دستگاه کارتخوان را داد. تقریبا از سال گذشته، سازمان امور مالیاتی طی اطلاعیه‌هایی به کسانی که دارنده کارتخوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیک بودند، مهلت زمانی را تا انتهای بهمن تعیین کرد تا همه افراد دستگاه‌های کارتخوان خود را به پرونده مالیاتی خود متصل کنند.

مشاهده پکیج آموزش مالیات

اگر به دنبال آموزش مالیات از صفر تا صد میگردی میتونی پکیج آموزش مالیات ما پیشگام ویستا پژوه رو بررسی کنید.

 

نحوه محاسبه مالیات بر دستگاه های کارتخوان چگونه است؟

در بخش قبل به این نکته مهم اشاره کردیم که مالیات دستگاه های کارتخوان نوعی جداگانه از مالیات نیستند. بنابراین نباید آن را همانند مالیات ارزش افزوده، چیزی جداگانه دانست. بلکه همان مالیات عملکردی مشاغل است که برطبق ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه می‌گردد. تمامی مبالغ درآمدی از این بخش به حساب فرد واریز شده و از طریق بانک مرکزی قابل ردیابی و ارائه به سازمان امور مالیاتی می‌باشد. نکته دیگری هم که باید در این بخش به آن پرداخت، درنظر گرفته شدن تمامی مبالغی است که از کارتخوان‌ها برای شما واریز می‌شود. بنابراین هر مبلغی که به حساب شما واریز گردد، به عنوان درآمد محاسبه شده و باید مالیات آن را پرداخت کنید.

اگر بخواهیم مالیات دستگاه های کارتخوان را برای شما محاسبه کنیم، می‌توان به جدول زیر اشاره کرد که عبارت است از:

مقدار درآمد در سال مقدار ضریب مالیات
از 0 تا 200 میلیون تومان 15 درصد
از 200 تا 400 میلیون تومان 20 درصد
از 400 میلیون تومان به بالا 25 درصد

اما لازم است بدانید برای محاسبه این نوع مالیات، صاحبان کسب‌و‌کار می‌بایست در قدم نخست دستگاه‌های کارتخوان خود را در سامانه امور مالیاتی به نشانی tax.gov.ir ثبت کنند. در ادامه به نحوه انجام این کار می‌پردازیم. در نهایت پس از انجام این کار، سامانه به صورت خودکار تمامی مبالغ دریافت شده از این نوع پایانه فروشگاهی را دریافت کرده و در پنل کاربری شما نمایش می‌دهد. در نهایت با توجه به سیستم طراحی شده در سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات شما با کسر هزینه‌ها و تعیین سود، محاسبه می‌گردد.

نحوه ثبت نام برای مالیات دستگاه های کارتخوان

پیش زمینه محاسبه مالیات دستگاه های کارتخوان و اجرای این تکلیف، آن است که کارتخوان های خود را در سامانه امور مالیاتی متصل کنید. در این حالت می‌توانید مطابق با دستورالعمل زیر اقدام کنید که عبارتند از:

  • در قدم نخست، می‌بایست وارد سامانه امور مالیاتی شوید. شما می‌توانید برای ورود، به این صفحه هدایت شده و به صورت اجمالی روند ثبت نام الکترونیکی خود را مشاهده کنید.
  • حال لازم است به سامانه امور مالیاتی مراجعه کرده (این لینک) و اقدام به پیش ثبت نام نمایید. در این بخش می‌بایست نوع مودی انتخاب شود که به 4 دسته حقیقی، تبعه خارجی، حقوقی و نیز تشکل قانونی تقسیم می‌گردند.
  • حال می‌بایست با توجه به فیلد‌های خالی، مقادیر خواسته شده را پر کنید. کدملی خود را در بخش شماره/شناسه ملی/فراگیر وارد کنید.
  • در صفحه بعید، در صورتی که بار اول است اقدام به ثبت نام می‌کنید، می‌بایست بر روی گزینه “پیش ثبت نام جدید” را بزنید. حال باید کدپستی و شماره تلفن همراهی که به نام خودتان است را وارد کنید.
  • با توجه به وضعیت خود، نوع ثبت را انتخاب کنید. حال با زدن پیش ثبت نام جدید، کدی به شماره تلفن همراه شما ارسال می‌گردد که باید وارد کنید.
  • حال اطلاعات هویتی خود را وارد کرده و گزینه “استعلام اطلاعات و ادامه” را بزنید.
  • حال در بخش “اطلاعات پایه ثبت نام”، می‌بایست گزینه ویرایش اطلاعات را زده و مشخصات کامل کسب و کارهای خود را وارد کنید.
  • بخش بعدی، قسمت “اطلاعات اعضا” است که در این قسمت می‌بایست گزینه ویرایش را زده و اطلاعات کامل خود را وارد کنید.
  • حال به بخش “نواقص اطلاعاتی” بروید و گزینه “لطفا وضعیت مشمولیت ارزش افزوده خود را تعیین نمایید” را انتخاب کنید.
  • بسته به نوع کار خود، گزینه “مشمول ارزش افزوده نمی باشم” را انتخاب کنید.
  • اطلاعات محل اقامتگاه قانونی خود را وارد کرده و آن را بر روی نقشه به همراه کد پستی درج کنید.
  • اگر در بخش “نواقص اطلاعاتی”، عبارت “فعلا اطلاعات تکمیل” را مشاهده می‌کنید، حال به “تایید نهایی اطلاعات و دریافت اطلاعات کاربری” مراجعه کرده و گزینه “تایید نهایی اطلاعات” را بزنید.
  • با انجام این کار، پیش ثبت نام انجام شده و کدرهگیری، نام کاربری و نیز کلمه عبور برای شما ارسال می‌گردد.

 

نحوه اتصال کارتخوان به سامانه امور مالیاتی

پس از انجام بخش اول ثبت نام در سامانه امور مالیاتی برای ارائه مالیات دستگاه های کارتخوان، حال نوبت آن است تا کارتخوان‌ها را در این بخش ثبت کنید. در این صورت می‌توان به مراحل زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • با دریافت اطلاعات کاربری، وارد سامانه شده و اطلاعات تکمیلی بنگاه اقتصادی خود را ثبت نمایید. همچنین امکان آن وجود دارد تا بتوانید اطلاعات پایه‌ای که ثبت کردید را ویرایش نمایید.
  • حال گزینه پیش ثبت نام جدید را بزنید و تمامی کارهایی که به رنگ قرمز از شما خواسته شده است را انجام دهید.
  • حال کد رهگیری مالیاتی برای دستگاه کارتخوان شما صادر شده و لازم است اطلاعات آن را تایید کنید. این مرحله با تایید کد پرونده مالیاتی دستگاه پز شما تمام خواهد شد.

پرسش و پاسخ مالیات دستگاه های کارتخوان

از جمله سوالاتی که ممکن است در رابطه با مالیات دستگاه های کارتخوان بیان شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

مالیات دستگاه های کارتخوان چیست؟

منظور از مالیات دستگاه‌ های کارتخوان، تعرفه‌ای است که بر درآمد حاصل از آن اعمال می‌شود. این نوع مالیات می‌بایست در اظهارنامه اعلام شده و نیاز به ارائه خوداظهاری دیگری نیست.

مالیات دستگاه‌های کارتخوان چگونه محاسبه می‌شوند؟

برای محاسبه دقیق مالیات درآمد حاصل از این دستگاه‌ها، می‌بایست ابتدا افراد اقدام به ثبت اینتاکد مربوط به حرفه شغلی خود نموده، سپس سود آنها با این ضرایب تعیین می‌شود. حال برحسب ضرایب درج شده در ماده 131 ق.م.م، می‌بایست مالیات تخمین زده شده را پرداخت کنند.

دوره ی مباحث کاربردی مالیات با استاد احمد غفارزاده و استاد محمد قبول

دیدگاه‌ها ۰