سبد خرید

علی الراس مالیاتی

علی الراس مالیاتی
در این پست می‌خوانید:

علی الراس مالیاتی وضعیتی است که در آن، مودی نتوانسته است با ارسال مدارک مناسب و کافی، معتبر و بدون نقص، هزینه‌ها و فروش خود را اثبات کند. در این صورت، اظهارنامه وی از سوی کارشناس رد شده و براساس اسناد و مدارک موجود، مالیات وی محاسبه می‌شود. در ادامه با ما باشید تا بیشتر راجع به این وضعیت، علل و قوانین آن بپردازیم.

محاسبه مالیات علی الراس

منظور از علی الراس مالیاتی چیست؟

علی الراس مالیاتی چیست؟ همه افراد حقیقی دارای درآمد، صاحبان کسب و کارها و کلیه اشخاص حقوقی، می‌بایست برای پرداخت مالیات خود، اقدام به ارسال اظهارنامه و دفاتر و اسناد در موعد مقرر نمایند. این اظهارنامه‌ها و دفاتر می‌بایست توسط ممیزین و کارشناسان امور مالیاتی دریافت شده و مورد بررسی قرار گیرد.

این کار به منظور محاسبه دقیق مالیات و نیز تطابق مدارک و اسنادی است که از سوی مودی ارسال می‌گردند. اما ممکن است در موارد مختلف، مدارک ارائه شده از سوی مودی نتواند مورد قبول ممیز بوده که این امر معمولا به علت عدم ارائه اسناد کافی و یا وجود اشکال در آنها و یا دفاتر ایجاد می‌گردد.

در این حالت، ممیز مالیاتی وظیفه دارد صرفا با توجه به اسناد و مدارک مالی و نیز حسابداری که وجود دارند، با تطبیق قوانین و ضرایب مالیاتی، اقدام به محاسبه مالیات نماید. در چنین وضعیتی، زمانی که ممیز اقدام به انجام این کار می‌کند، اصطلاح مالیات علی الراس به کار گرفته می‌شود.

این نوع محاسبه مالیات که می‌تواند با عواقب و جریمه‌های سنگینی نیز روبرو شوند، توسط صاحبان کسب‌ و کارها و شرکت‌هایی که نسبت به امور مالیاتی آگاهی کاملی ندارند، رخ می‌دهد.

وضعیت علی الراس شدن مالیاتی، به علت‌های مختلفی رخ می‌دهد که در ادامه ذکر می‌کنیم. در واقع زمانی که مودیان نتوانند در زمینه مدارک و اسناد خود، در زمان ارسال اظهارنامه برای سازمان امور مالیاتی، وظیفه خود را به درستی انجام دهند، علی الراس مالیاتی رخ می‌دهد. این وضعیت منجر می‌شود تا اظهارنامه‌ها و دفاتر آنها از سوی کارشناس رد شده و سازمان امور مالیاتی از مالیات علی الراس برای آن مودی استفاده کند.

مشاهده پکیج آموزش مالیات

اگر به دنبال آموزش مالیات از صفر تا صد میگردی میتونی پکیج آموزش مالیات ما پیشگام ویستا پژوه رو بررسی کنید.

<br>

محاسبه مالیات های علی الراس

دلایل علی الراس شدن مالیاتی چیست؟

چه چیزهایی می‌تواند منجر به ایجاد این وضعیت و علی الراس مالیاتی گردد؟ در پاسخ به این پرسش بسیار مهم، که همه مودیان مالیاتی می‌بایست به آن آگاه باشند، باید به ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم اشاره کرد که عبارتند از:

اولین علت ایجاد علی الراس مالیاتی، زمانی است که ترازنامه، حساب درآمد و هزینه، حساب سود و زیان در زمانی که تعیین شده است، قرار نداشته باشند.

مورد بعدی زمانی است که مودی در زمان مقرر، درخواست کتبی اداره مالیاتی را بی پاسخ گذاشته و مدارک و دفاتر حساب کاری خود را ارائه ننماید.

سومین حالت مربوط به زمانی است که دفاتر و یا مدارک و اسنادی که ارائه می‌شوند، از نظر اداره مالیاتی غیر قابل رسیدگی تعیین شود. در این صورت، می‌توان به علت‌هایی همچون عدم رعایت موازین قانونی، آیین نامه و غیره اشاره کرد.

زمانی که وضعیت بررسی مالیات مودی به این حالت تغییر کند، کارشناسان و ممیزین وارد پرونده شده و درآمد مودی را تعیین می‌کنند. این وضعیت یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که می‌بایست به آن توجه کنید. چراکه در این حالت، ممکن است مالیات تعیین شده بسیار بیشتر از مقدار واقعی بوده و منجر به وارد شدن هزینه بیشتر و ضرر به مودیان شود.

در این حالت بهترین راه حل آن است که همواره بخشی به نام حسابداری برای شرکت و سازمان خود درنظر بگیرید تا تمامی معاملات و گردش‌های مالی شما ثبت شده و فاکتورها و اسناد مربوطه در آن ذخیره شده باشند. برای انجام این کار می‌توانید از طریق استخدام یک حسابدار و یا استفاده از نرم افزارهای حسابداری، این کار را انجام دهید.

علی الراس مالیاتی

نحوه محاسبه مالیات های علی الراس چگونه است؟

اما نحوه محاسبه علی الراس مالیاتی چگونه است؟ یکی از پرسش‌های بسیار مهمی که کسب و کارهایی با مالیات علی الراسی از ما دارند، نحوه محاسبه این هزینه برای آنها است. همانطور که گفتیم، زمانی که شما نتوانید مدارک و اسناد معتبری ارائه دهید، سازمان امور مالیاتی صلاحیت تعیین درآمد کسب و کار شما و طلب سود را دارد. در این صورت است که با توجه به اطلاعات به دست آمده از فعالیت‌های اقتصادی مودی، این دسته از افراد باید مالیات تعیین شده را پرداخت کنند.

رویه محاسبه مالیات علی الراس به شرح زیر می‌باشد:

در اولین قدم، کارشناس اداره مالیاتی می‌بایست اطلاعات موردنیاز را برای انجام این کار از طریق مراجع دولتی و غیره دریافت نماید.

حال نوبت آن است که با توجه به قرائن، خرید و فروش‌های انجام شده و غیره، فعالیت اقتصادی مودی را شناسایی نماید.

حال با توجه به نوع فعالیت اقتصادی که مودی دارد، می‌بایست ضرایب مالیاتی مناسب با اینتاکدها و ماده 84 یا 101 تعیین گردد. این کار با توجه به مدارک، گزارشات و توجیهات کارشناس تعیین می‌گردد.

حال برای شناسایی درآمد مشمول مالیات، می‌توان آن را از فرمول زیر محاسبه کرد:

مقدار ضریب مالیاتی  قرینه مالیاتی

توجه کنید که علی الراس مالیاتی، یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که جایگزین مالیات‌های دیگر نیست. بنابراین انواع مالیات‌های دیگر اعم از ارزش افزوده، ارث، تمبر، مالیات ارزش افزوده جداگانه بررسی و پرداخت می‌گردند.

دوره ی مباحث کاربردی مالیات با استاد احمد غفارزاده و استاد محمد قبول

رسیدگی اظهارنامه مالیاتی

مراحل بعد از رسیدگی اظهارنامه مالیاتی چیست؟

زمانی که رسیدگی از سوی کارشناسان انجام شود، یکی از 3 مورد زیر رخ می‌دهد که مودیان علی الراس مالیاتی می‌بایست به آن توجه کنند:

در صورتی که دفاتر، اسناد و مدارک مورد تایید باشند و آیین‌ نامه‌های مربوطه به آنها رعایت شده باشد، مقدار درآمد مالیات مودی از طریق این اسناد تعیین می‌گردد. در این حالت مبلغ مالیات مشخص شده و در برگ تشخیص صادر می‌گردد تا مودی آن را پرداخت کند.

در صورت عدم رعایت قوانین و آیین‌ نامه‌ها در تدوین دفاتر و اسناد، در این حالت مدارک ارائه شده دچار نقص شده و مورد قبول قرار نمی‌گیرد. بنابراین تشخیص درآمد و مالیات واحدهای تجاری، می‌بایست از طریق قوانین مالیاتی انجام گرفته و به این روش، علی الراس مالیاتی گفته می‌شود.

حالت دیگری نیز وجود دارد که در آن اسناد و مدارک ارائه شده به صورت غیر قابل رسیدگی تشخیص داده شده و با ذکر دلایل کتبی به مودی، می‌بایست پرونده او به یک هیئت سه نفر احاله گردد.

پرسش و پاسخ های متداول

از جمله سوالات متداولی که پیرامون علی الراس مالیاتی وجود دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

آیا علی الراس مالیاتی حذف شده است؟

در پاسخ به این پرسش باید به تغییراتی که در قانون مالیات های مستقیم مصوب سال 1394 ماده 97 است اشاره کرد. در تغییرات اخیر بیان شده است، در صورتی که اظهارنامه‌های مالیاتی با رعایت مقررات مربوطه، در بازه زمانی تعیین شده تحویل داده شوند، در صورتی که این اطلاعات بنابر بانک‌های اطلاعاتی مالیاتی باشد، اظهارنامه بدون رسیدگی مورد پذیرش قرار می‌گیرد. در این حالت برگه قطعی برای مودیان صادر می‌گردد. این قانون بر مالیاتی عملکرد از سال 1398 به بعد اعمال شده است.

نحوه جلوگیری از علی الراس شدن مالیاتی چیست؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت، تنها راه حل جلوگیری از علی الراس مالیاتی شدن آن است که اظهارنامه خود را در زمان مقرر به سازمان امور مالیاتی ارائه کنید. این کار می‌بایست با توجه به نوع مالیات انجام شود. به عنوان مثال مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد تا پایان خردادماه سال برای اشخاص حقیقی و تا پایان تیرماه، در صورتی که پایان سال مالی آنها اسفندماه باشد، برای اشخاص حقوقی تعیین شده است.

دیدگاه‌ها ۰