سبد خرید

تجزیه و تحلیل صورت های مالی

تجزیه و تحلیل صورت های مالی
در این پست می‌خوانید:

تجزیه و تحلیل صورت های مالی

شرکت ها برای ارزیابی عملکرد حال و آینده خود نیاز به تجزیه و تحلیل صورت های مالی دارند. صورت های مالی شرکت ها را چه کسانی و چگونه تهیه می کنند؟  تجزیه و تحلیل صورت های مالی این امکان را ایجاد می کند تا پیش بینی کلی از روند شرکت را در دوره های آتی به دست آورید. تجزیه و تحلیل صورت های مالی برای چه افرادی تهیه می شود؟ آیا هدف افراد درون سازمان است و یا برون سازمانی ها نیز می توانند از این صورت ها استفاده کنند؟ تهیه صورت های مالی در هر شرکتی می تواند جزء اساسی ترین کار حسابداران باشد بنابراین تجزیه و تحلیل آن می تواند بسیاری از مشکلات را حل و شفاف سازی کند.

آموزش تهیه ی صورتهای مالی با ا ستاد محمد قبول
تجزیه صورت های مالی

انواع مختلف صورت های مالی شرکت ها

تجزیه و تحلیل صورت های مالی در هر ارگان و سازمانی نه تنها تصمیم گیری را برای رهبران بلکه دیگر افراد که می خواهند درباره وضعیت شرکت بدانند نیز مفید است. برآورد سلامت یک سازمان از طریق صورت های مالی که توسط حسابداران تهیه می شود مشخص خواهد شد. حسابداری و کارهایی که انجام می دهند از جمله تهیه صورت های مالی به عنوان قلب تپنده یک شرکت هستند که عدم سلامت در این بخش برابر با ایجاد مشکل در کل شرکت است. صورت های مالی به مدیران نشان می دهد که آیا قادر به افزایش سرمایه و پرداخت بدهی ها هستند یا خیر و یا باید سرمایه خود را کاهش دهند.

بنابراین می توان گفت صورت های مالی تصمیم گیرندگان شرکت را از وضعیت شرکت با خبر می کند تا بتوانند تصمیمات درستی درباره عملکرد درست سازمان بگیرند. همچنین سهامداران هنگام خرید سهام و اوراق مشارکت این امکان را داشته باشند که صحت و درستی عملکرد سرکت را برآورد کنند. اکنون به برخی از صورت های مالی شرکت ها اشاره می کنیم:

ترازنامه (صورت وضعیت مالی)

ترازنامه شرکت ها در واقع تمامی دارای ها و بدهی ها همچنین سرمایه موجود در شرکت (صاحبان و سهامداران) را در یک زمان و تاریخ مشخص نشان خواهد داد.

صورت سود و زیان و صورت سود و زیان جامع

صورت سود و زیان شرکت ها به طور کلی وضعیت سودآوری شرکت را در یک دوره مشخص به استفاده کنندگان نشان می دهد.

صورت گردش وجه نقد (صورت جریان)

تهیه صورت جریان وجوه نقد تمامی تغییرات و ورود و خروج وجه نقد را در طی یک چرخه عملیاتی نشان خواهد داد.

همچنین بخوانید : استاندارد های حسابداری چیست؟

صورت مالی

صورت مالی عملکرد کلی مدیریت را در قبال شرکت مورد نظر به صورت اجمالی مانند یک ویترین وضعیت مالی شرکت را در یک سال و یا طی یک دوره مالی مشخص می کند.

استانداردهای حسابداری مبنای اساسی کار حسابداری است. استانداردهای حسابداری به گونه ای تنظیم شده اند که به خودی خود استفاده از چارچوب های آن مساوی با رعایت اصل حسابداری خواهد بود. صورت های مالی باید به صورت کاملا دقیق و طبق قاعده انجام شود تا اطلاعات غلط و یا اشتباه به استفاده کننده ها ندهد. همچنین تمامی موارد ساده و شفاف بیان شود اما نباید برای هر کسی که دانش آن را ندارد قابل فهم باشد. زمانی که صورت های مالی با در نظر گرفتن موازین استانداردهای تدوین شده سازمان حسابرسی انجام شود بدون شک بهترین و درست ترین اطلاعات را به مدیران و دیگر استفاده کنندگان خواهد داد.

همچنین در کنار ارائه صورت های مالی، یادداشت های توضیحی هم وجود دارد که کامل کننده و کمک کننده تصمیم گیری هستند. قطعاً در هر کاری عیب و ایرادها همیشه با وجود در نظر گرفتن استانداردها به وجود می آید اما برخی از اشکالات جزئی و قابل چشم پوشی و برخی دیگر باید اصلاح شوند. لازم به ذکر است در تهیه صورت مالی نهایی که برای تصمیم گیری به مدیریت داده می شود باید عاری از هر گونه اشتباه عمدی و سهوی و یا جزئی باشد.

حسابداران برای آگاهی از وضعیت سلامت شرکت و همچنین تصمیم گیری درباره عملکرد حال و آینده و در برخی موارد گذشته شرکت صورت های مالی را تهیه می کنند. کسانی که می خواهند حسابداری را از پایه یاد بگیرند در مراحل مقدماتی باید صورت های مالی را به خوبی بشناسند.

تجزیه و تحلیل صورت های مالی

مشاهده پکیج آموزش مالیات

اگر به دنبال آموزش مالیات از صفر تا صد میگردی میتونی پکیج آموزش مالیات ما پیشگام ویستا پژوه رو بررسی کنید.

 

چه روش هایی برای تجزیه و تحلیل صورت های مالی وجود دارد؟

نوع تحلیلی که برای تجزیه و تحلیل صورت های مالی انتخاب می کنید در نتیجه نهایی بسیار موثر خواهد بود. تجزیه و تحلیل عمودی، افقی، نسبت و تجزیه و تحلیل روند انواع مختلف تجزیه و تحلیل صورت های مالی محسوب می شوند. حال هر کدام را به صورت مختصر معرفی می کنیم:

تجزیه و تحلیل عمودی

عملکرد شرکت در روش تجزیه و تحلیل عمودی با در نظر گرفتن یک سال پایه دیگر سال ها با آن سنجیده می شود. زمان صورت های مالی در روش تجزیه و تحلیل صورت های مالی مورد بررسی قرار نمی گیرد. یعنی صورت های مالی در این روش با ماه و یا سال های قبلی مقایسه نمی شود و تنها معیار سنجش سال پایه است. مدیران در کل به دنبال ارزیابی شرکت از لحاظ سودآوری و هزینه هستند.

تجزیه و تحلیل افقی

صورت های مالی در روش تجزیه و تحلیل افقی در طی دوره های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. کسانی که از تجزیه و تحلیل افقی استفاده می کنند می توانند درباره آینده شرکت پیش بینی کنند و برنامه هایی برای آینده در نظر بگیرند. همچنین تغییرات مختلف ساختاری یک شرکت در زمانی گوناگون نشان داده می شوند چرا که عملکرد چندین ساله شرکت در نظر گرفته می شود. پیدا کردن اعداد و ارقام صورت های مالی سال های متوالی و همچنین مقایسه کردن آن ها با یکدیگر بسیار آسان است.

تجزیه تحلیل صورت های مالی

تجزیه و تحلیل نسبت

تجزیه و تحلیل نسبت برای مقایسه شرکت ها کاربرد دارد و برای عملکرد درون سازمان ها مورد استفاده قرار نمیگیرند. دو شرکتی که از نظر اندازه با یکدیگر مساوی نیستند را نمی توان با یکدیگر مقایسه کرد بنابراین باید از نسبت ها بهره مند شد. سپس تمامی استفاده کنندگان با مقایسه این نسبت های مالی می توانند درباره عملکرد شرکت ها اظهار نظر نمایند. همچنین می توانند درباره آینده این شرکت ها پیش بینی و تصمیم گیری کنند. تجزیه و تحلیل نسبت ها به رهبران کمک می کنند تا برای ادامه دادن و یا تغییر مسیر خود تصمیم بگیرند.

کلام آخر

تهیه صورت های مالی از مهم ترین کارهای حسابداران در یک سازمان تلقی می شود. استاندارهای حسابداری اساس کلی تهیه و تنظیم این صورت ها است. تجزیه و تحلیل صورت های مالی می تواند اطلاعات مفیدی را برای تصمیم گیری به رهبران و سهامداران بدهد. تجزیه و تحلیل افقی، عمودی و نسبت از اصلی ترین انواع تجزیه و تحلیل هستند که هر کدام به روش های مختلف به استفاده کننده کمک می کنند. همچنین صورت جریان وجه نقد، صورت سود و زیان، صورت وضعیت مالی و… نمونه هایی از صورت های مالی یک سازمان به شمار می روند.

 

 

دوره ی مباحث کاربردی مالیات با استاد احمد غفارزاده و استاد محمد قبول

دیدگاه‌ها ۰